Meer klanten? Een heldere propositie!
Heb jij helder wat je aanbiedt en wie jouw kerndoelgroep is? Als jij je kerndoelgroep niet weet of kent, dan kun je je niet op hen richten en zullen ze je niet zien. Een heldere propositie gaat je helpen om meer klanten naar je toe te trekken. In dit artikel leg ik uit wat een propositie is, hoe je deze opstelt én hoe je dit vervolgens communiceert!
Wat is een propositie?
De propositie van je bedrijf beschrijft precies wat je aanbiedt gericht op jouw kerndoelgroep. Om je propositie op te kunnen stellen moet je dus precies weten wat je aanbiedt en wie de kerndoelgroep is. Zo bepaal je gelijk de focus voor sales en marketing.
Met je propositie doe je ook een belofte over de waarde van je product of dienst. Door de USP’s erin te verwerken geef je gelijk aan waarom de doelgroep voor jou moet kiezen en niet voor de concurrent!
Waarom heb ik een heldere propositie nodig?
Een heldere propositie is voordelig voor jou als ondernemer, maar ook voor de doelgroep. Jij als ondernemer weet precies wie je kerndoelgroep is en kan dit ook goed communiceren naar eventuele medewerkers. Als je die propositie op verschillende manieren naar de doelgroep communiceert weten zij je op een gegeven moment ook te vinden. Een win-win situatie!
Hoe stel ik een heldere propositie op?
Stap 1: bepaal je core business
Wat is het belangrijkste aspect van jouw product of dienst en waar weet je nou écht alles van? En ja, nu wordt het spannend want je moet een keuze maken. Door die keuze te maken, ga je groeien met je bedrijf. Mensen zoeken tegenwoordig toch een expert op één gebied.
Stap 2: bepaal de Unique Selling Points
Alleen met het bepalen van je core business ben je er nog niet. Bedenk ook waarom jij dan uniek bent. Wat doe jij anders dan jouw concurrenten? Beschrijf de USP’s en diep dit verder uit. Dit verwerk je uiteindelijk in je propositie.
Stap 3: bepaal je kerndoelgroep
Voor wie is jouw product of dienst nou écht? Kijk niet aan wie je nu het meeste verkoopt, maar bedenk aan wie je zou willen verkopen. Ik zal vast verklappen dat ‘’vrouwen tussen de 25 en 50 uit het hele land’’, niet valt onder de noemer kerndoelgroep. Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk. Welke vrouwen zijn nou écht jouw doelgroep en kun je je focussen op één gebied? Wat zijn de hobby’s, hebben ze kinderen, wat doen ze graag? Beschrijf je doelgroep zo specifiek als mogelijk. Hoe specifieker, hoe meer je op de juiste doelgroep kunt focussen.
Stap 4: formuleer de heldere propositie
Je kunt je propositie het beste zo kort en krachtig mogelijk formuleren. Ik heb een aantal voorbeelden voor je opgezocht ter inspiratie:
- Nike: We ondersteunen iedereen om te sporten en hun dromen waar te maken.
- Domino’s pizza: Verse, warme pizza binnen 30 minuten bezorgd. Zo niet? Dan is de pizza gratis.
- Airbnb: Boek unieke huizen en ontdek de stad als een local.
Nu ben jij aan de beurt! Het is niet erg als je tien keer iets opschrijft en er niet tevreden over bent. Het is best lastig om een goede propositie te beschrijven. Misschien heb je wel in één keer de goede te pakken. Laat het een nachtje of twee rusten en kijk er dan nog eens naar. Ben je nog steeds enthousiast? Dan heb je jouw propositie te pakken!
Laat Groeiplan je helpen
Wanneer je je Groeiplan opstelt ga je meer invullen dan alleen je propositie, maar ik ga je er wel bij helpen. Tijdens een tweedaagse cursus ontwikkel je, samen met mij, jouw unieke en Groeiplan. Zie jij het zitten? Meld je gelijk aan!
Terug naar blogs