Het Groeiplan

 

Groeiplan is geen training of een workshop, maar een tool waarbij je de structuur en de begeleiding krijgt aangereikt om te groeien als scale up. Het is een houvast, een routekaart die je zelf invult als ondernemer en waar de mensen achter Groeiplan (Kyra en Etienne dus) jou aan houden. Tijdens de eerste sessie bepaal je samen met ons:

 

1. De BHAG (Big Hairy Audacious Goal)
Als je zomaar een beetje gaat rommelen dan komt er niks van terecht. Scale ups met groeiplannen hebben een hoger doel nodig. Die ambitie, de grote droom geeft richting aan de medewerkers én aan de ondernemer. Dat hoeft echt niet altijd in keiharde munten opgesteld te worden hoor, het mag best een beetje idealistisch zijn. Als het maar wel concreet is. Dus wil je naar Mars over vijf jaar, de armoede in Nederland verkleinen of met jouw onderneming minder CEO2 uitstoten omdat je tweedehands kleding verkoopt? Wees onze gast!

 

2. Jouw kernwaarden
Waar sta jij voor als organisatie? Ben je een leuke club mensen die plezier maakt met elkaar en die openstaat voor anderen? Of is het – als je eerlijk bent –  een harde topsportomgeving waar je elkaar messcherp houdt om te presteren? Het is handig om hier goed over na te denken.

3. Merkbelofte
Hoe draag je jouw kernwaarden uit naar buiten toe? Maak je bijvoorbeeld hele grappige advertenties of juist hele serieuze? Het is handig als de kernwaarden passen bij jouw merkbelofte. Tik je de meest briljante blogs die echt opvallen in een omgeving waar het over het algemeen saaiheid troef is? Dan zal er wel veel ruimte zijn voor creativiteit in jouw organisatie.  

Het groeiplan is jouw basis, jouw tactische plan, maar dan moet je nog aan de slag natuurlijk. Dan moet je concrete plannen maken om toe te werken naar dat grote harige doel waar iedereen zo enthousiast over praat. Wil jij ervoor zorgen dat er in iedere stad 100 leenfietsen staan op het station zodat mensen vaker het OV nemen?  Dan zul je fietsen moeten regelen, moeten bellen met gemeenten, kortom er staat iets te gebeuren. Daarom rollen er uit die grote plannen kwartaaldoelen en dat kan op allerlei manieren. Stel dat je 10.000 euro meer omzet wil maken. Dan kan je natuurlijk als een gek jouw marketing op orde brengen om nieuwe klanten te werven, maar je kan ook kijken of er meer te doen is bij bestaande klanten. In het Playbook kan je bijhouden of je jouw kwartaaldoelen haalt en eventueel bijsturen.